Efektívne nákupy – ako dobre hospodáriť a získať dôveru občanov

Autor: Martin Borko | 6.11.2014 o 13:19 | (upravené 12.11.2014 o 17:27) Karma článku: 2,59 | Prečítané:  237x

V rámci našej iniciatívy Správni kandidáti sme priniesli deväť opatrení, ktoré majú skvalitniť prácu samosprávy a otvoriť ju väčšej verejnej kontrole.Len lepšie samosprávy môžu priniesť kvalitnejší život v mestách a obciach.

Prvé opatrenie sme nazvali Efektívne nákupy. Za najväčší nedostatok pokladáme absenciu určitých pravidiel pri verejnom obstarávaní. Medzi nimi napríklad nutnosť zverejňovať informácie týkajúce sa verejného obstarávania pri podlimitných zákazkách. To sú také, pri ktorých je hodnota nákupu nižšia alebo rovná:
a) 10 000 eur, ak ide o zákazku na dodanie tovaru alebo o zákazku na poskytnutie služby zadávanú verejným obstarávateľom
b) 20 000 eur, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác, zadávanú verejným obstarávateľom
Takto vymedzené hodnoty vytvárajú priestor pre rodinkárstvo, klientelizmus a neefektívne využívanie verejných financií.

Mnohé samosprávy zverejňujú len to, čo „musia“ zo zákona a zvyšok zostáva nezverejnený alebo schovaný v množstve neprehľadných informácií. Problémom je, že pri zákazkách s podlimitnou hodnotou zákon samospráve dáva „voľnejšie“ ruky. V praxi to znamená, že úrad vedie zoznam vybraných tovarov, stavebných prác a služieb, ktoré sú bežne dostupné na trhu. Na jeho základe vie úrad odhadnúť ich cenu. Následne verejný obstarávateľ (obec/mesto) vyzve na rokovanie jedného alebo viacerých vybraných záujemcov, s ktorými rokuje o podmienkach zmluvy. Existujú jasné pravidlá a kritériá na výber dodávateľa? Málokedy. Vytvára sa tak možnosť vybrať si svojho „favorita“, ktorým môže byť spriaznená osoba k predstaviteľom samosprávy (bratanec, švagriná, sused). Ukrývanie informácií sa prejavuje aj vo zverejnených zmluvách, z ktorých sa často krát dozvieme len predmet zákazky a konečnú cenu. Takéto informácie nemajú pre občanov žiadnu výpovednú hodnotu, nevedia, čo konkrétne obce a mestá nakupujú, v akom množstve, ani postup, ako sa dopracovali k danému podnikateľovi a víťaznej ponuke.

Príkladom môžu byť vybrané nákupy mesta Veľký Krtíš. Primátor mesta napríklad zaobstaral štvorkolesovú trávovú kosačku pod názvom HTC 126 v cene 5 500 eur, pričom ceny spomínanej kosačky začínali v čase kúpy na úrovni 2 000 eur. Rozdiel v cene je 3 500 eur, čo nie je zanedbateľná suma, ktorá mohla byť efektívnejšie použitá napríklad na zveľadenie mesta. Nestalo sa tak z dôvodu absencie jasných pravidiel, ktoré by upravovali postup pri podlimitných verejných obstarávaniach.

Chýbajúce jasné pravidlá pri verejnom obstarávaní podlimitných zákaziek sú problémom väčšiny obcí a miest na Slovensku. Z tohto dôvodu navrhujeme systém, ktorý núti samosprávu zverejniť všetky informácie o verejnom obstarávaní prostredníctvom špecializovaných inzertných portálov (napr. www.eks.sk). Zároveň presadzujeme aj povinnosť aktívneho oslovenia podnikateľského sektora sídliaceho na území obce respektíve mesta prostredníctvom lokálnej databázy poskytovateľov služieb, stavebných prác, ako aj výrobcov tovarov. Ďalej navrhujeme povinnosť aktualizovať na webovej stránke samosprávy informácie týkajúce sa ukončených verejných obstarávaní, ako aj o prebiehajúcich a plánovaných zákazkách s nízkou hodnotou. Podstatným je zverejniť najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky a identifikáciu úspešného uchádzača (ak taký je), ako aj dôvody vyradenia neúspešných uchádzačov (ak sú). Ďalšou nutnosťou, ktorú pokladáme za kľúčovú, je aj zavedenie povinnosti vykonávať prieskum trhu. Ten samospráva má jasne definovať, určiť dĺžku prieskumu v závislosti od výšky predpokladaných nákladov, ako aj samotný postup. Ten často totiž vyzerá ako „prvé tri ponuky, čo nájdem, spriemerujem“.

Je potrebné dať priestor aj iným subjektom, aby mali šancu uchádzať sa o zákazky pri verejnom obstarávaní. Preto navrhujeme riešenie, kedy miestna samospráva musí poskytnúť informácie o verejnom obstarávaní všetkým relevantným poskytovateľom služieb a tovaru sídliacich v obci alebo meste, ako aj iným podnikateľom prostredníctvom špecializovaných inzertných portálov. Len zvyšovaním informovanosti a konkurencie môžeme tlačiť na ceny, kvalitu a transparentnosť.

Myslíme si, že je čas otvoriť nákupy verejnej kontrole. Hlavným dôvodom je možnosť znížiť náklady. Ďalším je zvýšenie dôvery verejnosti v činnosť samosprávy. Blbej nálady je totiž všade dosť a jedným z receptov, ako to zmeniť, je ukázať, že sa to dá aj dobre.

Ak chcete aj vy prispieť k zmene, máte nasledujúce možnosti. Ako občan sa môžete pridať k našej iniciatíve a šíriť jej myšlienky. Viac informácií nájdete tu. Ako kandidát alebo kandidátka sa môžete k jednotlivým opatreniam pridať tu.

Blog vznikol v rámci iniciatívy www.Spravnikandidati.sk, autorom je Martin Borko (prispievateľ na blog.sme.sk)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?